بعد از درمان ریشه چه ملاحظاتی را رعایت کنم؟

احتمالا شما تجربه ی درمان ریشه دندان را داشته اید. پس از تحمل درد و ناراحتی، از دندانپزشک خود وقت درمان گرفته و برای درمان دندانتان مراجعه کرده اید. درمان به خوبی انجام شده و شما در راه برگشت به خانه پس از جلسه ی درمانی هستید. ناگهان متوجه می شوید توصیه های دندانپزشک در مورد ملاحظات بعد از درمان ریشه را فراموش کرده اید. نگران نباشید! در این پست قرار است در مورد این ملاحظات صحبت کنیم.

در صورتی که هم اکنون درمان ریشه دندان شما به پایان رسیده است، ممکن است تا چند ساعت شما حس کنید که همچنان ناحیه دندان مورد نظر بی حس است. معمولا بی حسی اعصاب ناحیه دندان ها ممکن است تا ۱-۲ ساعت پس از اتمام درمان، همچنان وجود داشته باشد. این اتفاق در بی حسی دندان های فک پایین بیشتر اتفاق می افتد و اگر یک ساعت پس از اتمام درمان، بی حسی وجود داشت جای نگرانی نیست و به مرور این احساس از بین می رود. اما اگر با گذشت ۳-۴ ساعت همچنان ناحیه مورد نظر یا بافت های اطراف بی حس هستند حتما با دندانپزشک خود تماس گرفته و این موضوع را اطلاع دهید.

پس از درمان ریشه دندان، ممکن است دندانپزشک برای شما دارو تجویز کند. داروهایی که بصورت معمول در دندانپزشکی و پس از درمان ریشه دندان تجویز می شوند شامل مسکن ها جهت کاهش درد پس از درمان می باشند. همچنین در موارد اندکی ممکن است دندانپزشک به علت وجود عفونت گسترده برای شما آنتی بیوتیک هم تجویز کند. در صورت تجویز هر کدام از این داروها، حتما به دستورات مصرف توجه کنید و آنها را در زمان تعیین شده مصرف کنید.

درد پس از درمان ریشه دندان تا ۲ هفته اتفاق غیر عادی ای نیست؛ خصوصا اگر شما قبل از درمان ریشه دندان، درد شدیدی داشته اید، احتمال اینکه پس از درمان هم درد داشته باشید وجود دارد. باید توجه کنید که در اکثر مواقع این درد طی ۲-۳ روز پس از درمان کاهش پیدا کرده و به مرور کاملا برطرف می شود. با این وجود در صورتی که درد روند افزایشی داشت یا همراه با تورم لثه یا صورت بود، حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

دندان پس از درمان ریشه ممکن است با پانسمان موقت پر شود که در این صورت بهتر است تا قرار گیری ماده ی پر کننده ی دائم، آن دندان تحت نیروهای زیاد قرار نگیرد. یعنی با آن دندان غذاهای سفت نخورید و سعی کنید از دندان های سمت مقابل فک برای غذا خوردن استفاده کنید. اگر روز بعد از درمان، حس کردید که پر کردگی دندان بلند از قبل است، حتما جهت کوتاه کردن پرکردگی (چه موقت باشد و چه دائم) به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

در مواردی از درمان ها، دندان مورد نظر پس از مدتی باید از نظر وجود علائم و عفونت و همچنین بهبودی ضایعه، مورد پیگیری و چکاپ قرار گیرد. در این موارد دندانپزشک زمانی را جهت پیگیری (folow-up) برای شما تعیین می کند. حتما در زمان مشخص شده جهت پیگیری مراجعه کنید (در مواردی ممکن است در جلسات پیگیری، درمان های دیگری برای شما انجام شود یا با تهیه رادیوگرافی و بررسی دندان، از بهبودی ضایعات و عفونت ها اطمینان حاصل شود).

رعایت موارد بالا به شما کمک می کند مشکلات کمتری پس از درمان ریشه دندان داشته باشید. با این وجود در صورتی که هر مشکل یا ناراحتی پس از درمان داشتید، حتما با دندانپزشک خود تماس حاصل کنید.

دکتر علی حامدی وب‌سایت

‫2 نظر

  • محمد مرتضوی گفت:

    احسنت بر شما

  • جاوید گفت:

    خرم انکس که دراین محنت گاه خاطری را سبب تسکین است

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *