کیفیت درمان ریشه چه تاثیری در ماندگاری دندان دارد؟

شاید شما هم برای درمان ریشه دندانتان به دندانپزشک مراجعه کرده باشید. ممکن است دندانپزشک با توجه به پیچیدگی درمان ریشه دندان، تصمیم بگیرد شما را به متخصص درمان ریشه ارجاع دهد. حتما به این فکر کرده‌اید که چرا باید به متخصص مراجعه کنم؟

درمان ریشه دندان یکی از مهمترین مراحل حفظ و نگهداری دندان است. اگر دندان ما نیازمند درمان ریشه باشد بهتر است با بالاترین کیفیت و در مطمئن ترین حالت ممکن انجام شود. علت آن ساده است! درمان ریشه جزو درمان های اساسی دندان است و درمان های بعدی را تحت تاثیر قرار می دهد. فرض کنید شما می‌خواهید ساختمان بسازید. فونداسیون یا همان پِی ساختمان اهمیت بسیار بالایی دارد. چرا که ماندگاری ساختمان و توانایی تحمل نیروهایی مثل زلزله بصورت مستقیم مرتبط با فونداسیون آن است. حتی اگر ساختمان ما زیباترین نما را داشته باشد و گران ترین و بهترین مواد هم در ساخت آن بکار رفته باشد، با یک فونداسیون نامناسب باز هم در اثر زلزله خواهد ریخت!

در دندانپزشکی هم کمابیش این موضوع وجود دارد. درمان ریشه به عنوان درمانی برای شروع حفظ دندان شناخته می شود. اگر این درمان به خوبی انجام نشود، در آینده و با آلودگی و عفونت ریشه دندان، ترمیم و پُست و روکشی که بعد از درمان ریشه روی دندان قرار گرفته تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممکن است از دست برود! یعنی شما برای نگهداری دندان هزینه کردید و پس از درمان ریشه، درمان ترمیم و روکش را انجام داده‌اید و الان باید همه آن روکش و ترمیم خارج شود! تازه اگر امکان نگهداری دندان پس از درمان ریشه مجدد وجود داشته باشد! (گاهی پیش می‌آید که به علت درمان ریشه ناقص قبلی امکان نگهداری دندان وجود ندارد و دندان باید کشیده شود!)

همه این مسائل نشان دهنده‌ی اهمیت درمان ریشه است و باید توسط فردی انجام شود که مهارت کافی برای انجام یک درمان ایده‌آل را دارد.

دکتر علی حامدی وب‌سایت

نظرات بسته شده است.